JAKOŚĆ SUPLEMENTÓW DIETY W POLSCE

0
JAKOŚĆ SUPLEMENTÓW DIETY W POLSCE

Certyfikowana jakość suplementów diety- co to oznacza?

W ostatnich latach zapotrzebowanie na suplementy diety bardzo wzrosło. Z czego to wynika? Jak wybrać "dobre" suplementy diety?

Suplement diety to środek spożywczy, który uzupełnia dietę o brakujące składniki. To znaczy, że powinien być stosowany w przypadkach, kiedy zbilansowana dieta nie dostarcza nam niezbędnych składników odżywczych. Dodatkowo ważna jest codzienna dawka ruchu, nawodnienie oraz zdrowy sen i prawidłowa ilość odpoczynku. Należy pamiętać, że porcja suplementów, ze względu na bezpieczeństwo stosowania, powinna być kontrolowana, stąd podaje się je w postaci tabletek, kapsułek itd.

Pamiętajmy, że to jest podstawa dobrego samopoczucia i zdrowia, jednak nie zawsze jesteśmy w stanie dbać o siebie tak, jakbyśmy chcieli. Praca, pośpiech, zmęczenie- są momenty w naszym życiu, kiedy czujemy się osłabieni, pozbawieni energii. Warto udać się do lekarza pierwszego kontaktu, wykonać badania krwi i zweryfikować przyczynę tego samopoczucia.

Jedzenie to nie leczenie – pamiętaj, że suplementy diety to kategoria żywności. Nie myl ich z lekami, których przeznaczenie jest zupełnie inne. Suplementować znaczy uzupełniać – pamiętaj, że podstawą dobrego samopoczucia jest racjonalna dieta. Prowadź zdrowy styl życia. Nie wszystko złoto co się świeci – w kwestii suplementacji nie polegaj na informacjach pochodzących z reklam. Postaw na rzetelne źródła wiedzy. Zachowaj czujność – sięgając po suplement diety bądź uważny i obserwuj, w jaki sposób dany produkt wpływa na Twój organizm. Pochodzenie ma znaczenie – suplementy diety kupuj jedynie ze sprawdzonych źródeł. Zachowaj szczególną ostrożność wobec produktów dostępnych w sprzedaży internetowej. Nie suplementuj na zapas – suplementy diety powinny być stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Zanim zastosujesz konkretny produkt wykonaj odpowiednie badania laboratoryjne, aby przekonać się czy Twoja dieta rzeczywiście wymaga suplementacji. Bądź świadomym konsumentem – nie istnieje uniwersalny suplement diety dla wszystkich. Każdorazowo zweryfikuj, czy dany produkt może być przez Ciebie spożywany. Przykładowo niektóre suplementy diety nie mogą być stosowane u dzieci a innych nie zaleca się kobietom w ciąży. Więcej nie znaczy lepiej – nie przekraczaj zalecanej do spożycia dziennej porcji produktu. Nadmiar niektórych składników w diecie jest tak samo szkodliwy jak ich niedobór. Uważaj na interakcje – suplementy diety mogą negatywnie wpływać na działanie przyjmowanych leków. W trosce o zdrowie poinformuj swojego lekarza o stosowanej suplementacji i zastosuj się do jego rad. Wybieraj rozsądnie – korzystaj z Rejestru Produktów zamieszczonego na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www. rejestrzp.gis.gov.pl), aby dowiedzieć się czy dany produkt został zgłoszony jako suplement diety i jaki jest jego aktualny status

Wszelkie prawa zastrzeżone farmacja.net sp. z o. o

Suplementy diety powinny być stosowane w uzasadnionych przypadkach, pamiętajmy tez o kilku zasadach, bardzo ważnych przy prawidłowej suplementacji:

  1. Nie wierz reklamom. Postaw na wiarygodne źródła wiedzy, skontaktuj się z lekarzem bądź farmaceutą
  2. Więcej wcale nie oznacza lepiej. Pamiętaj że nadmiar może zaszkodzić - stosuj suplementy zgodnie z ulotką dołączoną do opakowania.
  3. Suplementy to nie leki. Działanie na własną rękę może być niebezpieczne dla zdrowia, dlatego bądź w kontakcie ze swoim lekarzem
  4. Obserwuj swój organizm. Bądź czujny i sprawdzaj reakcję swojego ciała na dany preparat
  5. Jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Pamiętaj, że nie istnieje uniwersalny suplement, niektóre z nich nie mogą być stosowane np. przez kobiety ciężarne lub dzieci.
  6. Uwaga na interakcje. Niektóre suplementy diety nie mogą być stosowane podczas przyjmowania niektórych leków.
  7. Wybieraj sprawdzone suplementy diety. Sprawdzaj w Rejestrze Produktów GIS powiadomienia.gis.gov.pl status suplementu diety.
Jedzenie to nie leczenie – pamiętaj, że suplementy diety to kategoria żywności. Nie myl ich z lekami, których przeznaczenie jest zupełnie inne. Suplementować znaczy uzupełniać – pamiętaj, że podstawą dobrego samopoczucia jest racjonalna dieta. Prowadź zdrowy styl życia. Nie wszystko złoto co się świeci – w kwestii suplementacji nie polegaj na informacjach pochodzących z reklam. Postaw na rzetelne źródła wiedzy. Zachowaj czujność – sięgając po suplement diety bądź uważny i obserwuj, w jaki sposób dany produkt wpływa na Twój organizm. Pochodzenie ma znaczenie – suplementy diety kupuj jedynie ze sprawdzonych źródeł. Zachowaj szczególną ostrożność wobec produktów dostępnych w sprzedaży internetowej. Nie suplementuj na zapas – suplementy diety powinny być stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Zanim zastosujesz konkretny produkt wykonaj odpowiednie badania laboratoryjne, aby przekonać się czy Twoja dieta rzeczywiście wymaga suplementacji. Bądź świadomym konsumentem – nie istnieje uniwersalny suplement diety dla wszystkich. Każdorazowo zweryfikuj, czy dany produkt może być przez Ciebie spożywany. Przykładowo niektóre suplementy diety nie mogą być stosowane u dzieci a innych nie zaleca się kobietom w ciąży. Więcej nie znaczy lepiej – nie przekraczaj zalecanej do spożycia dziennej porcji produktu. Nadmiar niektórych składników w diecie jest tak samo szkodliwy jak ich niedobór. Uważaj na interakcje – suplementy diety mogą negatywnie wpływać na działanie przyjmowanych leków. W trosce o zdrowie poinformuj swojego lekarza o stosowanej suplementacji i zastosuj się do jego rad. Wybieraj rozsądnie – korzystaj z Rejestru Produktów zamieszczonego na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www. rejestrzp.gis.gov.pl), aby dowiedzieć się czy dany produkt został zgłoszony jako suplement diety i jaki jest jego aktualny status. Źródło: ŁW/GIS

Wszelkie prawa zastrzeżone farmacja.net sp. z o. o
Jedzenie to nie leczenie – pamiętaj, że suplementy diety to kategoria żywności. Nie myl ich z lekami, których przeznaczenie jest zupełnie inne. Suplementować znaczy uzupełniać – pamiętaj, że podstawą dobrego samopoczucia jest racjonalna dieta. Prowadź zdrowy styl życia. Nie wszystko złoto co się świeci – w kwestii suplementacji nie polegaj na informacjach pochodzących z reklam. Postaw na rzetelne źródła wiedzy. Zachowaj czujność – sięgając po suplement diety bądź uważny i obserwuj, w jaki sposób dany produkt wpływa na Twój organizm. Pochodzenie ma znaczenie – suplementy diety kupuj jedynie ze sprawdzonych źródeł. Zachowaj szczególną ostrożność wobec produktów dostępnych w sprzedaży internetowej. Nie suplementuj na zapas – suplementy diety powinny być stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Zanim zastosujesz konkretny produkt wykonaj odpowiednie badania laboratoryjne, aby przekonać się czy Twoja dieta rzeczywiście wymaga suplementacji. Bądź świadomym konsumentem – nie istnieje uniwersalny suplement diety dla wszystkich. Każdorazowo zweryfikuj, czy dany produkt może być przez Ciebie spożywany. Przykładowo niektóre suplementy diety nie mogą być stosowane u dzieci a innych nie zaleca się kobietom w ciąży. Więcej nie znaczy lepiej – nie przekraczaj zalecanej do spożycia dziennej porcji produktu. Nadmiar niektórych składników w diecie jest tak samo szkodliwy jak ich niedobór. Uważaj na interakcje – suplementy diety mogą negatywnie wpływać na działanie przyjmowanych leków. W trosce o zdrowie poinformuj swojego lekarza o stosowanej suplementacji i zastosuj się do jego rad. Wybieraj rozsądnie – korzystaj z Rejestru Produktów zamieszczonego na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www. rejestrzp.gis.gov.pl), aby dowiedzieć się czy dany produkt został zgłoszony jako suplement diety i jaki jest jego aktualny status. Źródło: ŁW/GIS

Wszelkie prawa zastrzeżone farmacja.net sp. z o. o
Jedzenie to nie leczenie – pamiętaj, że suplementy diety to kategoria żywności. Nie myl ich z lekami, których przeznaczenie jest zupełnie inne. Suplementować znaczy uzupełniać – pamiętaj, że podstawą dobrego samopoczucia jest racjonalna dieta. Prowadź zdrowy styl życia. Nie wszystko złoto co się świeci – w kwestii suplementacji nie polegaj na informacjach pochodzących z reklam. Postaw na rzetelne źródła wiedzy. Zachowaj czujność – sięgając po suplement diety bądź uważny i obserwuj, w jaki sposób dany produkt wpływa na Twój organizm. Pochodzenie ma znaczenie – suplementy diety kupuj jedynie ze sprawdzonych źródeł. Zachowaj szczególną ostrożność wobec produktów dostępnych w sprzedaży internetowej. Nie suplementuj na zapas – suplementy diety powinny być stosowane tylko w uzasadnionych przypadkach. Zanim zastosujesz konkretny produkt wykonaj odpowiednie badania laboratoryjne, aby przekonać się czy Twoja dieta rzeczywiście wymaga suplementacji. Bądź świadomym konsumentem – nie istnieje uniwersalny suplement diety dla wszystkich. Każdorazowo zweryfikuj, czy dany produkt może być przez Ciebie spożywany. Przykładowo niektóre suplementy diety nie mogą być stosowane u dzieci a innych nie zaleca się kobietom w ciąży. Więcej nie znaczy lepiej – nie przekraczaj zalecanej do spożycia dziennej porcji produktu. Nadmiar niektórych składników w diecie jest tak samo szkodliwy jak ich niedobór. Uważaj na interakcje – suplementy diety mogą negatywnie wpływać na działanie przyjmowanych leków. W trosce o zdrowie poinformuj swojego lekarza o stosowanej suplementacji i zastosuj się do jego rad. Wybieraj rozsądnie – korzystaj z Rejestru Produktów zamieszczonego na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego (www. rejestrzp.gis.gov.pl), aby dowiedzieć się czy dany produkt został zgłoszony jako suplement diety i jaki jest jego aktualny status.

Wszelkie prawa zastrzeżone farmacja.net sp. z o. o

      
Wymagania prawne dla suplementów diety


Zasady dotyczące jakości i bezpieczeństwa żywności reguluje wiele aktów prawnych.

  • Na poziomie międzynarodowym Codex Alimentarius
  • W Europie Zielona Księga – Generalne Zasady Prawa Żywnościowego w UE, Biała Księga Bezpieczeństwa Żywności, dyrektywy i rozporządzenia dotyczące higieny środków spożywczych
  • W Polsce jest to między innymi Ustawa o bezpieczeństwie żywności

W obszarze uregulowań na temat bezpieczeństwa żywności istnieją zapisy dotyczące obowiązkowych systemów wspomagających produkcję bezpiecznej żywności tj. GMP (Dobra Praktyka Produkcyjna), GHP (Dobra Praktyka Higieniczna) czy HACCP (Analiza Zagrożeń i Krytyczne Punkty Kontroli – system rozpoznający, oceniający i kontrolujący zagrożenia istotne dla bezpieczeństwa żywności).

Stosowanie się do zasad wymienionych systemów jest warunkiem obligatoryjnym w krajach UE.

Dobrowolne systemy jakości:

  • TQM - to takie kierowanie produkcją we wszystkich jej fazach, aby osiągnąć wyrób o najwyższej jakości.
  • QACP (punkty kontrolne zagwarantowania jakości), który powstał na bazie HACCP, dotyczy zagwarantowania jakości z punktu widzenia konsumenta, z uwzględnieniem cech jakości handlowej, organoleptycznej czy odżywczej. Wymaga on zdefiniowania jakości produktu i odnosi się do całości procesu produkcji i dystrybucji, od pozyskania surowca aż do konsumpcji.

Jak znaleźć suplement diety dobrej jakości?

W związku z dużą ilością produktów dostępnych na Polskim rynku, możemy mieć problem z wyborem. Ponadto reklamy kuszą obietnicami bujnej czupryny, czy poprawą libido. Jeśli mamy wątpliwości, a chcemy samodzielnie dokonać zakupu, to najlepiej przeczytać etykietę. Na każdej powinna być dokładna informacja o składzie, sposobie produkcji, certyfikatach.

Zazwyczaj suplementy diety dobrej jakości dostępne są w aptekach, sklepach zielarsko-medycznych oraz sklepach ze zdrową i ekologiczną żywnością. W tych miejscach przechowywane są one we właściwy sposób, więc nie stracą swoich właściwości. Dodatkowo personel medyczny może pomóc w doborze właściwego suplementu diety.

Zapraszamy do kontaktu z nami!

 

 

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl